2021-03-02T10:57:55+02:00

רבים שואלים את עצמם: מאילו פרחים כדאי להרכיב קומפוזיציה סתווית מקורית? סתיו – זו עונה של מגוון פרחים רחב, אך החרציות – הן המובילות בין כולם. סוגי חרציות רבים נבדלים באורכם, גודלם של ניצנים וגווני צבעים שונים. חרציות פורחות מסוף הקיץ עד סוף הסתיו. ישנם סוגי חרציות הרגישים לטמפרטורות נמוכות, וקיימים גם אלו שעמידים בקור ומרגישים מצוין בטמפרטורות החורף.

חרצית – סיפורו של הפרח

לחרציות היסטוריה מעניינת בת 3000 שנה. המוצא של חרציות אינו ידוע. רוב המדענים סבורים, כי המוצא של פרח זה במזרח. היסטורית החרציות מתקשרת עם מיתוסים רבים. אחד מהם מספר, כי דרקון מרושע ניסה לגנוב שמש מבני אדם. הוא אחז בה, נכווה קשות ובכעס החל לקרוע את השמש לגזרים. ניצוצות השמש, אשר נפלו על האדמה, הפכו לסוגים שונים של חרציות. ביפן, חרצית לא רק מבשרת על קירבת הסתיו אלא מהווה גם סמל האומה. אפילו סמל המדינה מבוסס על דימוי של חרצית בעלת שישה עשר עלי כותרת. ביפן, במשך תקופה ארוכה פרח זה נחשב לקדוש, רק בני משפחה קיסרית הורשו ללבוש בגדים מעוטרים בציורי חרציות. בארץ השמש העולה נהוג לגדל לא רק את פרחי הסתיו היפים, אלא גם את פרחי הקיץ. הגננים ביפן וסין שואפים לשתול פרחים בצורה כזו, שפריחתם לא תהיה בו זמנית, אלא תחליף זה את זה. כך, לאחר סיום פריחתם של זני חרציות מסוימים, זנים אחרים רק מתחילים לפרוח. בזכות שיטה זו, לקראת הסתיו הכל מכוסה בפריחה צבעונית של חרציות מדהימות. בערים הגדולות נערכות תערוכות פלוריסטיות מדהימות ובגינה של ארמון הקיסר – קבלות פנים מפוארות לכבוד אורחי הכבוד. ספטמבר – זהו חודש הפריחה השופעת ביותר של מאות זני חרציות שונים.


משמעות סמלית של חרציות

חרציות מסמלות צניעות ויופי בוגר, שלווה ובדידות פואטית, שפע, שלמות ומצב רוח רענן לקראת ימי החורף המתקרבים. בנוסף, חרצית מסמלת מושג יין (המקושר לטבע הנשי והלילה). אמנים של ארצות המזרח אוהבים להשוות את עצמם לפרחים קסומים אלו ומדגישים ביצירותיהם את הניגודיות של הניצנים הבהירים והירק הכהה של חרציות.

נהוג לחשוב, כי בתחילה, עלי הכותרת של חרציות היו בצבע סגול בלבד ורק מאוחר יותר הגננים החלו לגדל זנים נוספים במגוון צבעים עשיר. חרציות צהובות מסמלות הערצה וכבוד, חרציות לבנות תמיד היוו סמל של עוול. בדרך כלל, חרציות לבנות הונחו על הקברים, לזכרם של אלו שהלכו לעולמם. מסורת זו נשמרה עד היום. גם עכשיו, סמוך למאוזוליאום של מאוד זה טונג, ניתן לרכוש חרציות לבנות בכדי להניח אותן על קברו כאות הערכה וכבוד כלפי "המנהיג הגדול". 

משמעות הענקת חרציות

חרצית – הינו פרח קדוש בארצות המזרח ואחד הפרחים האהובים בארצות אירופה. הוא עמיד לאורך זמן רב ולא מאבד את טריותו ואת המראה הרענן שלו. לעיתים קרובות, זרי חרציות מוענקים לכבוד יום האישה. במקרה זה הקומפוזיציה יכולה להיות מורכבת מחרציות בלבד או לשלב בתוכה פרחים נוספים. בנוסף, נהוג לחשוב, כי נשים חזקות ופרקטיות, אך לא מאד פתוחות, אוהבות לקבל חרציות כמתנה ליום הולדת או לכבוד כל אירוע נוסף. ניתן להעניק חרציות גם לגבר, אך עליהן להיות בגוון צבע צהוב - זהו סמל של אצילות, השפעה ורווחה. חרציות בעלות ניצנים בצורת כדור, אשר מוענקות לבחורה, מסמלות אהבה וחיבה. זר פרחים אלו מתאים כמתנה גם לבת זוג אהובה. נהוג להעניק חרציות גם באירוע החתונה, פרחים בצבע לבן או ירוק יתאימו בצורה מושלמת לאירוע מיוחד זה.

כיצד להשריש חרצית מזר

חרציות אוהבות אור, לכן יש לשתול אותן במקומות הפתוחים לאור שמש. מומלץ לשתול חרציות באדמת סחף או אדמה חולית. פרחים, אשר שתולים בסוגי אדמה אחרים, משתרשים להפליא בתוספת דשן, כבול או קומפוסט. מחסור במים הורס את הצמחים: השקיה מזדמנת עלולה לגרום להקטנת הפריחה והתקשות הגבעולים. חשוב להשקות את הפרחים ישירות בשורש ולהסיר בקביעות את הניצנים הנובלים, כל זה עשוי להשפיע לטובה על צמיחתם המוצלחת. לרוב, הפרחים גדלים במקום אחד ללא השתלה עד 4-5 שנים. לאחר מכן, הזן מתחיל להתנוון. כדי למנוע זאת, מומלץ להעביר פרחים למקום חדש בגינה ולהוסיף לקרקע את כל הרכיבים הדרושים בכדי לגרום לצמחים להשתרש כראוי. 

גננים יודעים היטב כיצד לבצע השרשת חרצית מזר ולשתול אותה בגינה. לשם כך, יש להסיר את החלק העליון, לשחרר את הגבעול מפרחים ועלים ולהשאיר במים עד להופעת שורשים. יש להכין מראש מיכל לשתילה או מקום מתאים בגינה ולמלא אותו באדמה לפי החישוב הבא: לכל מטר מרובע של אדמה - 5 ק"ג של דשן, קומפוסט או כבול, 2 כפות ניטרופוסק ו-4 כוסות אפר. יש לחפור את האדמה עם החומרים המזינים ולערבב היטב

₪189.00
₪175.00

דרך נוספת להשריש חרצית זו שיטת ייחורים. זוהי שיטה פשוטה ונוחה למדי לקבלת זנים טובים ובריאים, שתתאים גם לגננים מתחילים. את הרביה של חרציות בשיטת ייחור יש לבצע בתקופת פריחתם. בסוף הסתיו, לקראת ימי הקור הראשונים, יש להוציא מאדמה את הצמחים שנבחרו (חשוב לא לפגוע בשורשים) ולהעביר אותם לסירים גדולים. ברגע שהצמיחם יפסיקו לפרוח, יש לגזור ולהעביר אותם לחדר עם טמפרטורה שלא עולה על +C5-6 למשך כל תקופת החורף. את הייחור יש לבצע בתחילת אביב. לשם כך, שבוע לפני תחילת התהליך, יש להעביר את הצמחים לחדר חם ולהשקות היטב. העלים החדשים מתחילים לצמוח והפרח גדל במהירות. ניתן להתחיל בייחור לאחר צמיחה של 4-6 עלים חדשים. את הייחורים החדשים יש לשתול בתערובת האדמה שהוכנה מראש בעומק של 1.5-2 סמ'. זמן ההשתרשות הצפוי הינו 10-12 ימים.